‘De kids van nu gaan er voor zorgen dat onze wereld nog mooier wordt dan ze nu al is!’

Dit artikel is gepubliceerd op 20 november 2017 door Cinda Raaphorst in haar online magazine Cinda.

In het onderwijs werkt bijna iedereen in dienstverband. Voor mij werkt dat niet. Ik kom uit een ondernemersfamilie en functioneer zoveel beter als ik meer vrijheid heb. Ik heb 15 jaar geprobeerd in dienstverband te werken. Dat is me gelukt door veel te switchen van school en altijd proactief te zijn op zoek naar mooie klussen binnen een school. Als projectleider, onderwijsontwikkelaar of coördinator. In die rollen functioneerde ik prima binnen een dienstverband, maar als docent vond ik dat heel lastig. Docenten binnen de scholen waar ik werk zijn nieuwsgierig naar mijn redenen om als freelancer te werken. Tot nu toe heb ik vooral lesgegeven als docent Nederlands binnen het vo en mbo. Ik draai meestal echt alleen maar lessen en participeer dus niet in werkgroepen, overleggen, vergaderingen en dat soort zaken. De meeste docenten willen niet voor die onzekerheid kiezen, ondanks dat enkel lesgeven superoverzichtelijk is.

Ik werk volgens het uurtje-factuurtjesysteem. De eerste school waar ik als freelancer werkte, heeft voor me uitgezocht wat mijn minimumtarief moest zijn aan de hand van de cao en de schaal waar ik al jaren in vastzat. Tegenwoordig varieert mijn tarief door de duur van de opdracht, reisafstand etc. Ik deel al een tijdje mijn verhalen over mijn belevenissen voor de klas op LinkedIn. Daardoor krijg ik regelmatig vragen van tussenpersonen en detacheringsbureaus of ik nog beschikbaar ben. Maar ik werk het liefste vanuit mijn eigen bedrijf. Ik reageer gewoon op vacatures voor vervangingen in het onderwijs. Gelukkig werken de meeste middelbare scholen nog wel met freelancers. In het mbo en hbo bijna niet meer, wat superjammer is! Hopelijk zorgt het nieuwe kabinet ervoor dat de freelancerangst in het onderwijs wegebt en kan ik ook weer in het mbo en hbo aan de slag als docent.

Mijn grootste toekomstdroom is dat ik de komende jaren aan de hand van mijn boek impliciet, maar zeker ook expliciet, een bijdrage kan leveren aan de verandering van het onderwijs. Mijn boek ‘Leren vanuit je hart’ is begin november verschenen. Daarmee wil ik nu graag door het hele land mijn gedachtegoed en liefde voor leerlingen en studenten verspreiden. Ik geloof er heilig in dat die verandering niet alleen vanuit de klas of de lesgevende die ervoor staat moet komen, maar van veel dieper: vanuit het hart. Vanuit dat hart zijn de meeste lesgevenden begonnen aan hun loopbaan en helaas wordt dat hart weleens overstemd door een hoop gedoe.

We kunnen er niet omheen dat de kids van nu en die van de nabije toekomst iets anders nodig hebben dan vroeger. De manier om er achter te komen wat dat precies is, is simpel: maak contact met de kids die voor je zitten. Die kids van nu zijn namelijk zo waanzinnig talentvol. Ze verdienen elk moment van de dag de volle aandacht en de begeleiding die ze in meer of mindere mate nodig hebben.