Connect Teach 010

Lees hier het interview met onze ambassadeur: Bar Linders (Mevrouw Juf)

  • Leeftijd: 44
  • Functie: Mevrouw Juf
  • Aantal onderwijsjaren: 20
  • Jouw inspiratiebron: Mensen in het algemeen, pubers in het bijzonder.
  • Favoriete quote: Il vaut mieux vivre avec des remords qu’avec des regrets

 

  1. Wat is jouw relatie tot het Rotterdamse onderwijs?

Als geboren Rotterdamse heb ik veel op verschillende Rotterdamse scholen gewerkt – van vmbo tot en met hbo. Wat mij opvalt, is dat er in Rotterdam veel verschillende scholen zijn en dat is natuurlijk geweldig. Voor alle jonge Rotterdammers is er dus iets te kiezen: een school met een flinke dosis haven, creatief onderwijs, ambachtelijk onderwijs, particuliere instituten, vrije scholen, praktijkonderwijs, categorale gymnasia, verschillende vmbo’s en mbo’s – waar het Rotterdamse gedachtengoed van ‘niet lullen maar poetsen’ flink doorsijpelt en een handvol brede scholengemeenschappen. Er is ook ruimte voor alle geloven en culturen die anno 2018 diep in de Rotterdammers geworteld zitten.

Al die scholen bij elkaar doen zo ontzettend hard hun best om alle jonge Rotterdammers te begeleiden op hun ontwikkelingspad en daar mogen we met zijn allen best trots op zijn. Ik kan me voorstellen dat het voor ouders en leerlingen niet altijd makkelijk is om een keuze te maken uit al het moois dat het Rotterdamse onderwijs te bieden heeft.

 

  1. Wat vind je van het idee achter ConnecTeach010?

Ik kijk naar het idee achter ConnectTeach010 zoals ik naar het hele onderwijs kijk: vanuit de leerling of student. Ik gun elke leerling het meest passende en krachtige onderwijs dat hij of zij maar kan krijgen. Door de Rotterdamse docenten en leerkrachten met elkaar te verbinden wordt de kans daarop natuurlijk alleen maar groter.

Veel docenten hebben materiaal in hun computer opgeslagen dat natuurlijk ook bruikbaar is in andere klaslokalen. Dat materiaal wordt ook best al gedeeld op allerlei andere platforms, maar de kracht van ConnectTeach010 zit hem denk ik vooral in de verbinding van allerlei soorten docenten en leerkrachten met elkaar.

Een bepaalde aanpak die bij mij in een 4havoklas voor een opdracht goed werkt, kan ook in een 2vmboklas werken voor een totaal ander vak. Ik zou er daarom voor pleiten niet alleen het materiaal zelf te delen, maar vooral ook het gedachtegoed erachter: de visie van de docent die achter het materiaal verscholen zit, de verwachting die de docent heeft als hij het materiaal inzet in de klas, wat het materiaal oplevert voor de leerlingen, maar zeker ook wat het materiaal voor de docent oplevert.

 

  1. Wat heeft het onderwijs nog nodig volgens jou? Wat is je ultieme droom?

Het onderwijs heeft ruimte nodig in de breedste zin van het woord. Ruimte voor schoolleiders om een school te kunnen neerzetten zoals zij dat samen met hun docenten en leerlingen het liefst zouden willen. Ruimte voor docenten en leerkrachten om zichzelf te kunnen zijn voor de klas. Ruimte voor de leerlingen en studenten om zichzelf te kunnen worden, maar ook ruimte voor alles wat zij al aan kennis en vaardigheden meenemen je klaslokaal in.

De allerbelangrijkste ruimte die leerlingen nodig hebben, is gelijk ook het eenvoudigst aan te bieden: ruimte om zelf keuzes te mogen maken in de klas, over van alles en nog wat. Die ruimte krijgen leerlingen veel te weinig en ik vind dat onbegrijpelijk. Ik geef mijn leerlingen en studenten al 20 jaar ruimte in de klas en het resultaat daarvan is geweldig: de sfeer is positief, de motivatie hoog en de ontwikkeling van vaardigheden gaan hard. Het enige wat ik ervoor hoef te doen, is goed te kijken naar wat de behoefte van mijn leerlingen of studenten is en die probeer ik zoveel mogelijk te vervullen.

Mijn ultieme droom is dat iedereen in het onderwijs wat meer los durft te laten, om dan minder gecontroleerd allerlei moois te laten ontstaan vanuit de leerlingen of studenten die voor hen zitten. Het is de toekomst die voor ons zit en die heeft simpelweg alleen wat ruimte, tijd, wat extra kennis en liefdevolle aandacht nodig om zich tot iets prachtigs en krachtigs te ontwikkelen.

 

  1. Wat is je mooiste onderwijsmoment? Wat is je altijd bijgebleven?

‘Kijk naar haar: zij straalt goed uit!’ Op mijn eerste werkdag op een echte stadsschool sta ik even te wachten op een collega-mentor en ben ik even oppas voor zijn best wel volle en ietwat rumoerige mentorklas. Midden in de klas zit een kleine, vrolijke jongeman. Hij steekt zijn vinger op terwijl hij al ‘mevrouw, mevrouw, mevrouw, juf!’ roept. Ik kijk hem glimlachend aan en laat hem zijn blijkbaar dringende vraag stellen: ‘Mevrouw, krijgen we ook les van u?’ ‘Ja’, zeg ik. Hij staat op en zwaait zijn beide armen omhoog: ‘Hoera!’ De dame naast hem trekt hem met een ruk terug op zijn stoel: ‘Wat doe jij raar, je kent haar niet eens!’ Hij gaat rechtop zitten en wijst naar mij: ‘Kijk naar haar, zij straalt goed uit. Dat zie je toch zo?!’

Uit: Lesgeven vanuit je hart – Bar Linders (Rotterdam 2017, uitgeverij Het Ontwikkelpunt)